Σαντορίνη

Αξιότιμε Πιτσιρίκο,
Αξιότιμε φίλε του Πιτσιρίκου, Ηλία,
κατ’ αρχάς, σας στέλνω την καλησπέρα μου από την Σαντορίνη. Ελπίζω να είστε καλά εκεί που βρίσκεστε.

Αφορμή για την επικοινωνία είναι το σημείωμα «Μύκονος και Σαντορίνη» της 3/8.

Προκαταβολικά, το ομολογώ: ζηλεύω τους ανθρώπους που έχουν με σιγουριά τοποθετημένα στο μυαλό τους τα πράγματα. Είναι αληθινά αντιπαραγωγικό να προβληματίζεται κάποιος με τις λεπτομέρειες που χαλάνε έναν ωραίο κανόνα, μία απόλυτη θέση ή μια ελκυστική ιδέα.

Με τον ίδιο τρόπο δηλαδή που η αλήθεια μπορεί να καταστρέψει μια ωραία ιστορία.

Η ενσωμάτωση της εξαίρεσης συχνά κάνει μια συζήτηση, ανιαρή και ένα γραπτό, επίπεδο.

Κανείς δεν θα ήθελε να διαβάζει ένα βαρετό μπλογκ.

Επίσης, ομολογώ και κάτι άλλο: δεν έχω προσωπική άποψη για την Μύκονο, όπως εσείς. Έχω για την Σαντορίνη επειδή ζω εδώ. Για αυτήν σας γράφω.

Λοιπόν, Ηλία από την Εσπερία, ίσως σε εκπλήσσει αυτό: δεν θέλουν όλοι οι Σαντορινιοί περισσότερους τουρίστες.

Αντίθετα, αρκετοί θα ήθελαν περισσότερους και αξιοπρεπώς αμειβόμενους δασκάλους, γιατρούς και αστυνομικούς (μπάτσους, για να συνεννοούμαστε).

Δεν έχουν όλοι ξενοδοχεία, εστιατόρια, μάρκετ και airbnb κοτέτσια. Πληρώνουν και κανονικοί άνθρωποι ενοίκια Σαντορίνης – όταν και αν βρίσκουν σπίτι να μείνουν.

Όχι, Ηλία, δεν είναι όλοι ευρωφονιάδες.

Δεν πλούτισαν όλοι.

Την πρότασή σου, όμως, για ιδιωτική αστυνομία, θα την λάτρευαν αυτοί που εννοείς. Γιατί μετά την ιδιωτική αστυνομία θα έρθει η ιδιωτική πολεοδομία, το ιδιωτικό λιμενικό.

Και ίσως κάποτε μια ιδιωτική εταιρεία δημοτικών εσόδων.

Στο πλαίσιο μιάς περιορισμένης αυτονομίας, βρε αδερφέ.

Ενός σαντορινιού καντονιού.

Για να πάνε τα λεφτά της τοπικής φορολόγησης εκεί που «πρέπει» και να βοηθήσουν κι άλλο την «τουριστική ανάπτυξη». Και όχι στους δασκάλους των παιδιών της πλέμπας που μόνο να γκρινιάζει ξέρει.

Ηλία, μπορεί να μην το ξέρεις, αλλά σε διαβεβαιώνω ότι η Σαντορίνη είχε ζήσει και αγριότερο καπιταλισμό τα προηγούμενα 150 χρόνια.

Υπήρξαν εδώ κάποιοι εργοστασιάρχες, μεγαλογαιοκτήμονες, εφοπλιστές, ιδιοκτήτες ορυχείων, που οι δουλευτές τους δεν τολμούσαν ούτε στα μάτια να τους κοιτάξουν.

Αλλά δεν είχε τότε νόημα να καταστρέψουν οι κεφαλαιούχοι τον τόπο χτίζοντας, επειδή δεν υπήρχε τουρισμός.

Τον έσκαψαν όσο μπορούσαν, όμως.

Ωστόσο, Ηλία, το αναπτυξιακό χάος της Σαντορίνης, δεν είναι μόνο ευθύνη των Σαντορινιών.

Είναι και διαχρονική ευθύνη των πολιτικών τις τελευταίες δεκαετίες, όταν δηλαδή αποφάσισαν να ασχοληθούν με το νησί. Μερικοί δεν έχουν μόνο πολιτική ευθύνη, τα κονόμησαν κανονικά. Και για ξεκάρφωμα έπρεπε να αφήσουν και άλλους να τα κονομήσουν, Σαντορινιούς και μη.

Συμφωνώ, πάντως, μαζί σου σε αυτό: το κάποτε όμορφο νησί μας έχει πήξει στο αυθαίρετο.

Γι’ αυτό, όταν τελειώσεις το γράψιμο για τα αυθαίρετα στο Μάτι, στείλε την μπουλντόζα και από εδώ.

Δηλαδή, όταν τελειώσεις με την κόρη του φύλαρχου, έλα και στην αρκούδα.

Πιτσιρίκο, ευτυχώς που υπάρχουν και βόθροι σαν κι εμάς για να μένουν καθαροί οι τόποι που κάνουν τα μπάνια τους οι άνθρωποι με τις ενδιαφέρουσες προσωπικότητες.

Από αρχαιοτάτων χρόνων, το χρήμα τραβάει τον υπόκοσμο όπως τα σκατά των βόθρων τις μύγες.

Ο υπόκοσμος της Σαντορίνης ήρθε από τις πόλεις – και εκεί ξεχειμωνιάζει.

Όπως το βλέπω εγώ, οι αστυνομικοί, που προκλητικά ζητάνε οι δήμαρχοι, αυξάνουν την πιθανότητα να μην μπλέκεται αυτός ο υπόκοσμος στα πόδια εκείνων που το μόνο που περιμένουν από το καλοκαίρι είναι να τελειώσει.

Ναι, αρκετοί αυτό περιμένουν.

Και ίσως κάποια στιγμή αυτοί που ξέσχισαν, όπως λες, το νησί, να αποφασίσουν να το τρέξουν και επισήμως. Ίσως τότε κάποιοι άλλοι να συνεχίσουν να αντιστέκονται, ίσως όχι.

Αλλά, πίστεψέ με, η κάθαρση και η σωτηρία δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα έρθουν από έναν σεισμό.

Από την μία πλευρά, ο σεισμός δεν θα ξεχωρίσει δίκαιους και άδικους. Εκτός και αν όλοι οι Σαντορινιοί είμαστε guilty by association. Είναι κι αυτό μία στάσις. Άλλωστε, δεν θα είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα κάποιοι θα θυσιαστούν για έναν ανώτερο σκοπό. Οι επαναστάσεις, τα έθνη και οι θρησκείες χρειάζονται τους νεκρούς τους.

Και είναι μία αλήθεια της ζωής, το ουράνιο τερμινέϊτορ του Αμβρόσιου που συνήθως αναλαμβάνει να λύνει τέτοια ζητήματα ανθρώπινης ηθικής, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι σε έναν σεισμό θα θάψει μόνο τους κακούς.

Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν εγγυάται ότι τα ίδια δεν θα ξαναγίνουν όσο υπάρχει καλντέρα – ακόμα και αν έρθουν 8 Ρίχτερ και το νησί γίνει προσωρινά οικόπεδο.

Ξέρεις, αυτό, το «σεισμός – σωσμός» το πρωτοείπε ο Καραμανλής ο πρεσβύτερος το ’56 μετά την καταστροφή του μισού νησιού από τον σεισμό της Αμοργού.

Τόσα χρόνια μετά, βλέπεις τι έγινε.

Να είστε καλά και οι δύο, καλόν Αύγουστο.

Ένας Σαντορινιός

(Ονομάζομαι … Δεν περιμένω δημοσίευση, δεν είναι ο σκοπός αυτός. Με στενοχώρησε όμως η ευκολία που τα χώσατε όλα στο ίδιο τσουβάλι. Αν το βγάλεις, παρακαλώ μην κοινοποιήσεις στοιχεία μου. Σε ευχαριστώ)

(Αγαπητέ κύριε, δεν θα απαντήσω εκ μέρους του Ηλία. Πάντως, αυτό που συμβαίνει στη Σαντορίνη, δεν εξαρτάται από το τι θα γράψει ο Ηλίας ή εγώ. Είναι μια πραγματικότητα. Είναι μια πραγματικότητα που γίνεται όλο και χειρότερη. Και το αν θα αντιστραφεί, εξαρτάται από τους κατοίκους της Σαντορίνης. Δηλαδή, από εσάς. Εσείς ήσασταν εκεί, όταν η Σαντορίνη μετατράπηκε σε μπετονιέρα. Εσείς ζείτε εκεί τώρα. Δεν είμαι πολύ αισιόδοξος. Δεν νομίζω πως οι κάτοικοι της Σαντορίνης θα αντισταθούν. Αν ήταν, θα το είχαν κάνει ήδη. Και δεν θα είχε τέτοιο ποσοστό η Χρυσή Αυγή στο νησί, ούτε θα μάζευαν άρον-άρον τα παιδιά τους από την παρέλαση που ακύρωσαν οι νεοναζί επειδή η σημαιοφόρος ήταν από την Αλβανία. Δηλαδή, δεν βλέπω αντίδραση ούτε στα βασικά. Δεν ξέρω γιατί πήρατε προσωπικά το κείμενο του Ηλία και την απάντησή μου. Πάντως, είστε ο μόνος που το πήρε προσωπικά. Εδώ, σε αυτό το σημείο, κρατιέμαι να μην γράψω ποιοι τα παίρνουν όλα προσωπικά στη ζωή, αν και θα έπρεπε να το κάνω γιατί εσείς είστε πολύ επιθετικός. Θα σας αφήσω να το ανακαλύψετε μόνος σας. Προφανώς, ξέρω πως το «σεισμός-σωσμός» το είχε πει ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Αυτός είναι και ο λόγος που το χρησιμοποίησα. Μου άρεσε η ειρωνεία στο κείμενό σας. Υποθέτω πως θα είστε έτσι ατρόμητος και σαρκαστικός όχι μόνο με έναν μπλόγκερ αλλά και με τις τοπικές αρχές και την τοπική μαφία. Τι, όχι; Να είστε καλά.)

H αναδημοσίευση των κειμένων του pitsirikos.net επιτρέπεται μόνο κατόπιν άδειας. Επικοινωνήστε στο pitsiriko@gmail.com.