Πόσο αριστερός είναι ο Γιάνης Βαρουφάκης;

Τις τελευταίες ημέρες, η επικαιρότητα περιστρέφεται γύρω από το fake «διαχωρισμό» του Κράτους από την Εκκλησία που εξάγγέλθηκε στην πίστα του Μαξίμου από τον Τσίπρα μετά βαϊων και κλάδων που του έριχνε ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

Λίγες μέρες νωρίτερα, πρώτο θέμα ο θάνατος του Έλληνα μειονοτικού στην Βόρεια Ήπειρο από τα πυρά της Αλβανικής αστυνομίας.

Μικρή λεπτομέρεια το ότι ήταν οπλισμένος με ένα καλάσνικοφ και είχε πυροβολήσει νωρίτερα εναντίον των αστυνομικών στο σημαιοστολισμένο από ελληνικές και αλβανικές σημαίες -της ΕΕ δεν είμαι σίγουρος αν υπήρχαν- όπου εορταζόταν η επέτειος από το τελευταίο «Όχι» που είμαμε στην Ελλάδα, η επέτειος 28η Οκτωμβρίου του 1940.

Πιο πριν, και για αρκετό καιρό, τα συλλαλητήρια για την Μακεδονία και το Σκοπιανό, η «δυναμική» άρνηση και καταγγελία της Συμφωνίας των Πρεσπών από την ελληνική ακροδεξιά και τμήμα της αντιμνημονιακής εξωκοινοβουλευτικης «αριστεράς».

Στο ενδιάμεσο, είχαμε την δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου από το χριστεπώνυμο πλήθος, στην οποία η ελληνική αστυνομία, σε αντίθεση με την αλβανική, επέδειξε ζηλευτό επαγγελματισμό και δυτικού τύπου αποτελεσματικότητα.

Την τελευταία εβδομάδα είδαμε επίσης κι ένα ακόμα επεισόδιο από το σήριαλ «ο κατήφορος της αριστεράς δεν έχει τέλος» στο κανάλι των Σπαρτιατών του γνωστού για τις φιλοναζιστικές απόψεις του Πλεύρη με πρωταγωνιστη τον σύντροφο Λαφαζάνη.

Χαρακτηριστικό μάλιστα του χώρου στον οποίο κινείται -και ηγείται τρομάρα του- ο εν λόγω σύντροφος, ήταν και είναι η απουσία κάθε ανοικτής κριτικής για την μ@λακία την οποία διέπραξε και, φυσικά, η απουσία κάθε ίχνους αυτοκριτικής.

Όσο συχνό και εύκολο είναι το «συγγνώμη έκανα/κάναμε λάθος» στον χώρο της εκκλησίας, άλλο τόσο είναι και στο χώρο της ατόφιας και τάχα μου επαναστατικής αριστεράς.

Αυτό λοιπόν είναι το «πολιτικό» background των λίγων περασμένων ημερών στο προτεκτοράτο.

Θα μου πεις, βέβαια, και με το δίκιο σου, πού κολλάει ο Βαρουφάκης με όλο αυτό το σκηνικό.

Η απάντηση είναι πως δεν κολλάει, δεν κολλάει με τίποτα.

Μετά την ξεκάθαρη και πέρα για πέρα προοδευτική τοποθέτηση του πολιτικού σχηματισμού του οποίου ηγείται ο Βαρουφάκης, του ΜεΡΑ25, σχετικά με την συμφωνία των Πρεσπών και το λεγόμενο Μακεδονικό, ήρθε η τοποθέτησή του για το ζήτημα του διαχωρισμού Εκκλησίας και Κράτους, την οποία και παραθέτω από κάτω, μπας και διαβαστεί από κανέναν, αφού τα mainstream ΜΜΕ την έθαψαν κανονικότατα.

· Κατάργηση του θρησκευτικού όρκου από κάθε δημόσια τελετή (Βουλή, Δικαστήρια, Στρατός, Δημόσιες Υπηρεσίες).

· Αφαίρεση κάθε θρησκευτικού συμβόλου από τις δημόσιες υπηρεσίες κάθε φύσης, καθώς και τα δικαστήρια όλων των κατηγοριών.

· Κατάργηση της νομοθεσίας για προσηλυτισμό ως αντίθετης στην ελευθερία διακίνησης των θρησκευτικών απόψεων.

· Θέσπιση του πολιτικού γάμου ως μόνου έγκυρου ενώπιον της Πολιτείας, με προαιρετικό το θρησκευτικό γάμο.

· Θέσπιση της διαδικασίας ονοματοδοσίας για τα παιδιά στο ληξιαρχείο ως τη μόνη έγκυρη ενώπιον της Πολιτείας, με αποσύνδεση από ενδεχόμενη θρησκευτική τελετή βάπτισης.

· Αφαίρεση της αναφοράς σε θρήσκευμα από οποιοδήποτε δημόσιο έγγραφο.

· Πλήρη νομική αναγνώριση, ισότιμη της ελληνικής ορθόδοξης εκκλησίας, όλων των θρησκευτικών μειονοτήτων της Ελλάδας (Μουσουλμάνων, Καθολικών, Εβραίων, Ευαγγελικών, Πεντηκοστιανών, Αντβεντιστών, Δωδεκαθεϊστών, κλπ) που επιθυμούν κάτι τέτοιο. Απόδοση σε αυτές με ειδική νομοθετική ρύθμιση του καθεστώτος του ειδικού θρησκευτικού νομικού προσώπου, χωρίς τη δυνατότητα ελέγχου σκοπιμότητας των σκοπών και της δράσης τους από το κράτος. Βελτίωση στην κατεύθυνση αυτή των σχετικών νομοθετικών προβλέψεων, όπου υφίσταται κάποια νομική αναγνώριση.

· Κατάργηση της επίσημης συμμετοχής της Πολιτείας σε θρησκευτικές τελετές

· Συνταγματική αναθεώρηση για την καθιέρωση του διαχωρισμού της Εκκλησίας από την Πολιτεία

· Κατάργηση όλων των φοροαπαλλαγών των Εκκλησιών για δραστηριότητες που δεν έχουν άμεσο φιλανθρωπικό χαρακτήρα (πχ. επιχειρηματικές).

· Μεταβατικό στάδιο 10 ετών μισθοδοσίας του κλήρου από το Κράτος, με το πέρας των 10 ετών να σηματοδοτεί την μετάβαση σε καθεστώς οικονομικής αυτοτέλειας των Εκκλησιών, με ανάληψη της μισθοδοσίας των κληρικών τους από τις ίδιες, με παράλληλη θέσπιση προαιρετικής φορολόγησης για ενδιαφερόμενους πολίτες, σύμφωνα με διεθνή πρότυπα, και διασφάλιση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων όλων των εν ενεργεία κληρικών

· Κατάργηση του σημερινού μαθήματος Θρησκευτικών και αντικατάσταση του από μάθημα Θρησκειολογίας που θα αντιμετωπίζει με τρόπο ισότιμο, ουδέτερο και αμερόληπτο όλα τα γνωστά θρησκεύματα, και που θα διδάσκεται σε προαιρετική βάση.

· Ίδρυση επαρκών χώρων πολιτικού αποχαιρετισμού νεκρών σε όλα ανεξαιρέτως τα δημόσια νεκροταφεία

Φυσικά, η πρόταση αυτή σημαίνει και πραγματικό διαχωρισμό της Εκκλησίας από το Κράτος και μια αληθινή τομή στην μετα-μεσαιωνική ελληνική κοινωνία.

Όμως, γράφοντας τα αυτά, βλέπω από την άκρη της αίθουσας ένα αριστερό χεράκι να σηκώνεται κι ακούω μια γλυκιά φωνούλα να μου λέει πως «αυτή η πρόταση κύριε, δεν έχει τίποτα το επαναστατικό. Έχουν ειπωθεί όλα αυτά τα πράγματα από την εποχή του διαφωτισμού και της Γαλλικής επανάστασης».

Κι ένα άλλο χεράκι μετα από λίγο από την άλλη πλευρά της αίθουσας και μετά ένα τρίτο.

«Ο Βαρουφάκης δεν είναι αριστερός αφού δεν πιστεύει ότι η ΕΕ πρέπει να διαλυθεί, αλλά να εκδημοκρατιστεί».

«Είχε πει επίσης πως η οικονομία και η χώρα θα υποστούν ένα τρομακτικο σοκ, αν βγει από το ευρώ».

«Δεν είχε υποστηρίξει ούτε και το Brexit».

«Φοράει φανταχτερά πουκάμισα».

«Έχει παντρευτεί πλούσια».

«Είναι νάρκισσος» (ένώ η Ζωή δεν είναι καθόλου, σκέφτηκα από μέσα μου).

«Τα παίρνει χοντρά από τον Σόρος».

Πολλά τα αριστερά χεράκια μέσα στην τάξη. Κι οφείλει ο …δάσκαλος να δώσει μερικές απαντήσεις.

Λοιπόν, αγαπητά μου παιδάκια. Πρώτα από όλα μην μπερδεύετε τα μήλα με τα πορτοκάλια όταν κάνετε την πρόσθεση.

Όποιος είναι ενάντια στην ΕΕ στις μέρες μας και ζητάει την έξοδο της χώρας του από το ευρώ δεν είναι μονάχα αριστερός. Μπορεί να είναι και φασίστας.

Δεν είναι πειστήριο αριστεροσύνης η θέση πως πρέπει να εγκαταλείψουμε την ΕΕ και το ευρώ.

Ένα λοιπόν το κρατούμενο και συνεχίζουμε.

Ο Βαρουφάκης δεν είναι αριστερός.

Ο Βαρουφάκης έχει απλά άποψη πολιτική και την εκφράζει, χωρίς να φοβάται πως θα χάσει μερικά ψηφουλάκια.

Δεν απευθύνεται σε τύπους παρανοϊκούς που θεωρούν πως είναι πολύ φυσικό να είναι ο ίδιος άνθρωπος μαρξιστής και εθνικιστής μαζί.

Ο Βαρουφάκης έχει απόψεις με τις οποίες μπορείς να συμφωνήσεις ή να διαφωνήσεις, όμως σε κάθε περίπτωση έχουν την λόγική βάση για να τις συζητήσεις.

Και πολλές από τις απόψεις που εκφράζει ο Γιάνης Βαρουφάκης και το κόμμα του είναι πέρα για πέρα προοδευτικές και, ειδικά για την ελληνική κοινωνία, σχεδόν επαναστατικές. Και επιτακτικά αναγκαίες.

Διαφωνώ σε πολλά με τον Γιάνη και το ΜέΡΑ25, οι θέσεις τους όμως για το καίριο ζήτημα των σχέσεων Κράτους-Εκκλησίας και πάνω από όλα η παρρησία με την οποία τις εκφράζει με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι απότελεί την καλύτερη επιλογή για το σήμερα.

Το αριστερόμετρο έχει από καιρό τώρα οδηγήσει σε αυτό εκτρωμα που είναι σήμερα η ελληνική κοινωνία.

Αυτό το καταδικασμένο στην αιώνια σαπίλα κοινωνικό μόρφωμα που κουβαλάει μέσα του βαθιά μια ακροδεξιά σχεδόν φασιστική συνείδηση.

Αυτό το αίσχος που δεν πρόκειται ποτέ να αλλάξει και να εξελιχθεί, αν συνεχίσει στον ίδιο δρόμο με τα συγχωροχάρτια που εκδίδονται από το Ιερατείο, εκκλησιαστικό και αριστερό.

Φιλιά από την Εσπερία

Ηλίας

(Φίλε Ηλία, το θέμα δεν είναι αν κάποιος είναι αριστερός ή δεξιός αλλά αν είναι λογικός. ‘Αλλωστε, μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, δεν υπάρχει Αριστερά και Δεξιά με την έννοια που τις ξέραμε. Βασικά, δεν υπάρχει πια Αριστερά και Δεξιά. Οι ευρωπαϊκές χώρες που διαχώρισαν το Κράτος από την Εκκλησία -κάποιες πριν από αιώνες- δεν το έκαναν επειδή ήταν αριστερές. Το έκαναν επειδή, αν πραγματικά θέλεις ένα σύγχρονο και δημοκρατικό κράτος με μια σύγχρονη και δημοκρατική κοινωνία, δεν είναι δυνατόν οι ζωές των ανθρώπων να εξαρτώνται από την θρησκεία και την Εκκλησία. Αντιλήφθηκαν πως η πίστη είναι προσωπική υπόθεση του κάθε άνθρώπου, όχι εθνικό χαρακτηριστικό. Το ότι εγώ δεν πιστεύω στον Θεό -και είμαι σε αναζήτηση Θεού- αφορά εμένα και κανέναν άλλον. Δεν με κάνει λιγότερο ή περισσότερο Έλληνα ή πολίτη της Ελλάδας το αν πιστεύω στον Θεό. Το ίδιο συμβαίνει για όλους μας, για κάθε άνθρωπο. Ηλία, αν μιλήσεις προσωπικά με τον Τσίπρα, τον Μητσοτάκη, τον Καραμανλή, τον Σημίτη και κάθε άνθρωπο που είναι λογικός, θα σου πει πως συμφωνεί απόλυτα με τις θέσεις του Βαρουφάκη για τον διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας. Αλλά αυτό που έχει σημασία για τους πολιτικούς είναι η μάσα και η κουτάλα. Δηλαδή, δεν είναι συνεπείς με τις ιδέες τους. Άλλα πιστεύουν, άλλα κάνουν. Πώς γίνεται να είσαι Ελληνας ευρωπαϊστής και δημοκράτης, και να μην είσαι υπέρ του πραγματικού διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας; Δεν γίνεται. Δεν γίνεται να μην αντιλαμβάνεσαι πως η Ελλάδα δεν θα γίνει ποτέ ένα σύγχρονο κράτος, όταν το Σύνταγμά της ξεκινάει με τη φράση «Εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος». Ηλία, Τσίπρας και Μητσοτάκης, ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Δημοκρατία, θα έπρεπε να είχαν συμφωνήσει υπέρ του διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας. Βασικά, συμφωνούν. Αλλά το θέμα τους, είπαμε, είναι η καρέκλα και η μάσα, όχι το καλό της χώρας. Το θέμα δεν είναι αν αυτοπροσδιορίζεσαι ως αριστερός ή νεοφιλελεύθερος. Το θέμα είναι να είσαι συνεπής με τις αρχές σου και τις ιδέες σου. Και δεν είναι. Σχεδόν κανείς. Ο Βαρουφάκης είναι συνεπής με τις ιδέες του. Αλλά δεν θα του το αναγνωρίσουν γιατί χαλάει την πιάτσα. Να είσαι καλά, Ηλία. Την αγάπη μου.)

H αναδημοσίευση των κειμένων του pitsirikos.net επιτρέπεται μόνο κατόπιν άδειας. Επικοινωνήστε στο pitsiriko@gmail.com.